Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου 2012

ΕΙΣΟΔΟΣ ΠΟΛΗΣ ΤΡΙΚΑΛΩΝ ΑΠΟ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ



Κωνσταντίνου Ε Κατσαρού π. Δημομηχανικού

Η οδός Καλαμπάκας στο τμήμα απο δέλτα Καλαμπάκας μέχρι τη διασταύρωση προς Ράξα έχει μήκος 3.400 μέτρα και την εποχή του 1988 είχαν αναπτυχθεί εκατέρωθεν της οδού αξιοσημείωτες οικονομικές, πολιτιστικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες, με αποτέλεσμα να συγκεντρώνει το ενδιαφέρον των οικονομικών και κοινωνικών τάξεων και την αθρόα προσέλευση της νεολαίας, στα κέντρα αναψυχής, ιδιαίτερα τις νυχτερινές ώρες.
Ως τμήμα του Εθνικού δρόμου Λαρίσης-Τρικάλων-Καλαμπάκας-Ιωαννίνων είχε μεγάλη τοπική και υπερτοπική κυκλοφορία η οποία εγκυμονούσε κινδύνους ατυχημάτων λόγω της στενότητος του οδοστρώματος που ανέρχονταν για άνοδο και κάθοδο συνολικά στα επτά ( 7 ) μέτρα, με μικρά ερείσματα εκατέρωθεν, χωρίς κράσπεδα και πεζοδρόμια, χωρίς διακριτούς χώρους για παρκάρισμα αυτοκινήτων και με σαφή εμπλοκή όλων των μέσων κυκλοφορίας. Το συνολικό θεωρητικό πλάτος της οδού ανέρχονταν περίπου στα δέκα ( 10 ) μέτρα.

Τους καλοκαιρινούς μήνες η κατάσταση χειροτέρευε απο τα διερχόμενα αυτοκίνητα των Τούρκων μεταναστών της δυτικής Γερμανίας διότι ο δρόμος αυτός λειτουργούσε τότε σαν το μοναδικό στην Ελλάδα τμήμα διέλευσης από Ηγουμενίτσα προς Τουρκία και τανάπαλιν ( Είχε αρχίσει ο διαμελισμός της Γιουγκοσλαβίας, ήταν σε έξαρση μειονοτικά ζητήματα και υπήρχαν προβλήματα διέλευσης μέσω αυτής της χώρας και σημειωτέον δεν υπήρχε τότε η Εγνατία οδός) .

Ο προβληματισμός ήταν προφανής και αναζητούσαμε λύσεις βελτίωσης των συνθηκών που δημιουργούσαν οι κάθετα αντίρροπες καταστάσεις που οσημέραι γίνονταν οξύτερες και πιεστικές και καθιστούσαν το ζήτημα πλέον σύνθετο και επιτακτικότερης αντιμετώπισης.

Εν τω μεταξύ η τοπική αυτοδιοίκηση έχει ενδυναμωθεί και ανέλθει θεσμικά, έχει ισχυροποιηθεί ως πολιτική και διοικητική οντότητα και έχει αποκτήσει ικανή παρεμβατική δύναμη προς την κεντρική διοίκηση, χωρίς να πάψουν βέβαια να παίζουν ουσιαστικό ρόλο και να καθορίζουν πορείες δημοτικών πραγμάτων και οι εκάστοτε κομματικές συμπάθειες.

Έχει αλλάξει και η αντίληψη της σχεδιαστικής σύλληψης και κατασκευής, μεγαλύτερων του συνήθους έργων, συμπαρομαρτούντων προς τούτο και των εν δυνάμει προγραμμάτων της ΕΟΚ των γνωστών πακέτων, πράγματα τα οποία έλυναν τα χέρια και έδιναν αέρα και θάρρος για σκέψεις και όνειρα πιο τολμηρά και μεγαλόπνοα.
Μετά από σκέψη και ανάλυση των δεδομένων, κατέθεσα τότε την πρότασή μου στο Δήμαρχο Θανάση Τριγώνη η οποία συνίστατο σε μια απλή αναδιαμόρφωση και απεικόνιση της εγκάρσιας τυπικής διατομής της οδού, πρόταση που συνεκμεταλλεύονταν απόλυτα το συνολικό πλάτος απαλλοτρίωσης της οδού το οποίο ανέρχονταν στα 34 μέτρα, ήταν δεδομένο αλλά εντελώς αχρησιμοποίητο !

Σχεδίασα επί απλού σχεδίου και σε κατά πλάτος τομή, για να γίνει κατανοητή η ιδέα, δύο λωρίδες κυκλοφορίας (δίστιβος δρόμος) ανόδου και δύο λωρίδες κυκλοφορίας (δίστιβος δρόμος ) καθόδου για την υπερτοπική κυκλοφορία, συνολικού πλάτους 2χ7,2=14.4 μέτρα, δύο νησίδες πρασίνου εκατέρωθεν 2χ1.3=2.6 μέτρα, ώστε να δεχθούν το φυτικό στοιχείο, τα δίκτυα Κ.Ω. και τον ηλεκτροφωτισμό, δύο βοηθητικούς παράδρομους τοπικής κυκλοφορίας ( Service Roads ) εκατέρωθεν 2χ6=12 μέτρα και πεζοδρόμια προς τις ρυμοτομικές γραμμές των ιδιοκτησιών 2χ2.5= 5 μέτρα, ήτοι συνολικά 34 μέτρα πλάτος.

Έτσι προέκυπτε μεγάλος και σύνθετος δρόμος πολύ υψηλών λειτουργικών προδιαγραφών και υψηλής αισθητικής εμφάνισης, αλλά και υψηλού οικονομικού κόστους. Κατ αυτό τον τρόπο μεγιστοποίησα το ελάχιστο και έκανα το ανύπαρκτο υπαρκτό ! Απλές σκέψεις χαραγμένες σε μια κόλλα χαρτί ! Πόσο σπουδαία και γοητευτική είναι η απλότητα ! Πόσο κοινός νούς τέλος πάντων χρειάζεται ? Τίποτε περισσότερο από το να εγκύψεις με μεγαλύτερο ενδιαφέρον και λίγο παραπάνω στα πράγματα.


Τυπική κατά πλάτος τομή της οδού

Ο Δήμαρχος εξεπλάγη και ενθουσιάστηκε και άρχισε να αναζητά τρόπους εξασφάλισης της σχετικής πίστωσης προκειμένου να συνταχθεί και η αντίστοιχη μελέτη. Το κόστος του έργου προεκτιμάτο στα 200 εκατομμύρια δραχμές, αρκετά μεγάλο, όταν το συνολικό ετήσιο τεχνικό πρόγραμμα του έτους 1989 για όλα τα έργα του Δήμου ανέρχονταν στα 627 εκ δρχ και ο συνολικός προυπολογισμός του Δήμου στα 1000 εκ. δρχ.περίπου.

Τελικά ο σχεδιασμός βράδυνε, η κεντρική πολιτική σκηνή άρχισε να μεταβάλλεται και μετά τις αλλεπάλληλες εκλογικές αναμετρήσεις Πρωθυπουργός της χώρας ανέλαβε, την άνοιξη του 1990, ο Κων. Μητσοτάκης και οι δημοτικές εκλογές το φθινόπωρο του 1990 ανέδειξαν νέα δημοτική αρχή με Δήμαρχο τον Κωνσταντίνο Παπαστεργίου.

Επρόκειτο τότε, φθινόπωρο του 1990, ( μετά τις δημοτικές εκλογές ) να γίνει η τελική κατανομή πιστώσεων του ΠΕΠ και των περισσευμάτων του Β Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης ( πακέτο Ντελόρ ) σε συνεδρίαση περιφερειαρχών στο Καρπενήσι Ευρυτανίας στις 19-21 Νοεμβρίου.

Έβλεπα ότι ο απερχόμενος Δήμαρχος δεν είχε και μεγάλη διάθεση να παραστεί στη συνεδρίαση και προ του διαγραφομένου κινδύνου να χαθεί μια σημαντική ευκαιρία, πήρα την πρωτοβουλία, τηλεφώνησα στο νέο Δήμαρχο και αφού τον ενημέρωσα για τα δεδομένα και τις προοπτικές που υπήρχαν συμφώνησε να μεταβεί και να μετάσχει στη συνεδρίαση.

Έτσι παρέστη εκεί ο νεοεκλεγείς Δήμαρχος ( ανελάμβανε επίσημα τα καθήκοντά του την 1-1-1991) ο οποίος διεκδίκησε πίστωση για την κατασκευή της εισόδου από Καλαμπάκα κραδαίνοντας φάκελλο ο οποίος περιείχε πλήρη μελέτη κατά την δήλωσή του. Στο άκουσμα της πλήρους μελέτης όλοι οι αρμόδιοι συναίνεσαν να δοθεί πίστωση εκκίνησης 200 εκατομμυρίων δραχμών για το έργο αυτό. Στην ουσία ο φάκελλος δεν περιείχε τίποτε πλήν της τυπικής εγκάρσιας κατά πλάτος τομής (διατομής) της οδού και μερικές εφημερίδες! ΄Ετσι εξασφάλισε εκείνο το φθινόπωρο την αρκετά σεβαστή πίστωση των 200 εκατομμυρίων ο πανέξυπνος Παπαστεργίου !
Με δεδομένη πλέον την χρηματοδότηση του έργου συντάξαμε τάχιστα την αντίστοιχη μελέτη και τους όρους διακήρυξης του έργου, το οποίο εν συνεχεία δημοπρατήθηκε από τον Δήμο Τρικκαίων και ανάδοχος κατασκευαστής αναδείχθηκε η κοινοπραξία εργοληπτών Απ. Ντίνος- Δημ. Παπαχατζής με έκπτωση 37 % .


Διαπλατύνσεις της οδού και εργασίες οδοστρωσίας το έτος 1992

Κατά την εκτέλεση και από τις πρώτες μέρες φάνηκε καθαρά η αξία της εκμετάλλευσης του διαθέσιμου πλάτους απαλλοτρίωσης των 34 μέτρων, το οποίο παρέμεινε δυστυχώς επί χρόνια ανεκμετάλλευτο, εις βάρος των κυκλοφοριακών και αισθητικών συνθηκών για μια τόσο βασική και μεγάλη είσοδο- έξοδο της πόλης των Τρικάλων από και προς την Καλαμπάκα και τμήμα της Εθνικής Οδοποιίας !
Η πρόοδος και η ωφελιμότητα του έργου, ανέδειξε τη σημαντικότητα της επιλογής και του εγχειρήματος της επεμβάσεως, τόσο κυκλοφοριακά όσο και αισθητικά και εξέπληξε τους διερχομένους και τους Τρικαλινούς πολίτες αλλά και τους άμεσα εξυπηρετούμενους Καλαμπακιώτες σε σημείο που ο τότε Δήμαρχος Καλαμπάκας Ηλίας Καχριμανίδης να ζητήσει επίμονα από τους τοπικούς και κεντρικούς παράγοντες την προέκτασή του μέχρι την Καλαμπάκα !


Στις ξαφνικά προκηρυχθείσες εθνικές εκλογές το Σεπτέμβριο του 1993 ο τότε Πρωθυπουργός και εκ νέου υποψήφιος Κων. Μητσοτάκης εγκαινίασε το έργο αυτό ως το σπουδαιότερο της περιοχής και μετά από την προσφώνηση του Δημάρχου Κων. Παπαστεργίου, έκφώνησε την προεκλογική του ομιλία στο χώρο αυτό επί του δρόμου στο Δέλτα Καλαμπάκας !



Το έργο κόστισε τελικά 400 εκατομμύρια και παραδόθηκε οριστικά στην κυκλοφορία το επόμενο έτος. Η κατασκευή του βελτίωσε τις κυκλοφοριακές συνθήκες και την αισθητική εικόνα της εισόδου-εξόδου από την Καλαμπάκα, ημέρα και νύχτα, έλυσε όλα τα προβλήματα που υπήρχαν, δημιούργησε προοπτικές ανάπτυξης και απετέλεσε και αποτελεί το στολίδι της πόλης προς τα βορειοδυτικά.

Απομένει να υποστηριχθεί το όλο σύνολο με δένδρα, φυτά και άνθη και εκατέρωθεν κατασκευή πεζοδρομίων και ποδηλατοδρόμων
Θα μπορούσε επίσης, με ένταξη σε νέα προγράμματα, όλη η βόρεια παράκαμψη από το δέλτα Λαρίσης μέχρι το δέλτα Καλαμπάκας να ανακατασκευασθεί κατά τα πρότυπα και το μοντέλο του κατασκευασθέντος δρόμου δεδομένου ότι υπάρχει απαλλοτριωμένη ζώνη και τα εντός σχεδίου πόλεως τμήματα ( Μπάρα-Σεισμόπληκτα κλπ.) έχουν το απαιτούμενο εύρος για την εκτέλεση των απαραίτητων έργων.
Επί πλέον να καταστεί τεχνικά, κυκλοφοριακά και αισθητικά συμβατή και με τον μεγάλο περιφερειακό δακτύλιο της πόλης, τμήμα του οποίου είναι, εξ υπαρχής, η βόρεια παράκαμψη.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου