Παρασκευή 28 Μαΐου 2010

Έκδοση νέου βιβλίου «Το κεφαλόβρυσο Τρικάλων»


Κυκλοφόρησε το δίτομο βιβλίο για το Κεφαλόβρυσο Τρικάλων. Το βιβλίο που έχει τίτλο: «Κοντά στις ρίζες ­ ΤΟ ΚΕΦΑΛΟΒΡΥΣΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ» έχει γράψει ο καθηγητής φυσικής αγωγής και γνωστός χοροδιδάσκαλος κ. Θεόδωρος Καλογράνας, ενώ την έκδοση έχει αναλάβει ο Δήμος Φαλώρειας.
Το βιβλίο, το οποίο σχεδιάστηκε από τις εκδόσεις «Γραφικές Τέχνες: Δ. Τσιγάρας», αποτελείται από δύο μεγαλόσχημους πολυτελέστατους τόμους, 860 σελίδων.
Στον πρώτο τόμο καταγράφονται τα διάφορα ιστορικά, κοινωνικά, λαογραφικά και γενεαλογικά στοιχεία του χωριού, ενώ ο δεύτερος τόμος αποτελεί ένα λεύκωμα οικογενειακών φωτογραφιών του χωριού.
Το βιβλίο προλογίζει ο Δήμαρχος Φαλώρειας κ. Αντώνης Ντιντής, ο οποίος μεταξύ άλλων αναφέρει:


Ως δημοτική αρχή δεχθήκαμε με μεγάλη χαρά την πρόταση του υπεύθυνου του Λαογραφικού Ομίλου Κεφαλοβρύσου κ. Θεόδωρου Καλογράνα να στηρίξουμε και να αναλάβουμε τα έξοδα για την έκδοση και τη δωρεάν διανομή του βιβλίου «Το Κεφαλόβρυσο Τρικάλων (Μέρτζιον, Μέρτζι, Μικρό Μέρτζι, κοντά στις ρίζες)» σε όλους τους δημότες, διότι αναγνωρίζουμε ότι έρχεται να καλύψει ένα πραγματικό κενό και ότι θα φανεί ιδιαίτερα χρήσιμο τόσο στον μελλοντικό ερευνητή, όσος και στους κατοίκους του δήμου μας καθώς θα ενισχύσει τη συλλογική μνήμη, η οποία όταν ενεργοποιείται, ενώνει και κινητοποιεί τις τοπικές κοινωνίες. Η δύναμη τέτοιων κοινωνιών είναι βαθιά και μεγάλη και προδιαγράφει με ασφάλεια την ανάπτυξη του τόπου μας. Αισθανόμαστε το έργο αυτό ως μια διαδικασία αυτογνωσίας που οφείλουμε στους δημότες μας, διότι εκτός από την ευθύνη για την ολοκληρωμένη ανάπτυξη της περιοχής μας και τη βελτίωση της παροχής υπηρεσιών προς τους δημότες έχουμε και την υποχρέωση να μην αφήσουμε να ξεχαστεί η ιστορία του τόπου μας…

Ο δε συγγραφέας κ. Θεόδωρος Καλογράνας αναφέρει στην εισαγωγή του:
…Σκοπός αυτής της εργασίας είναι να μαζέψω όλα τα απαραίτητα εκείνα εφόδια, ώστε να βοηθήσω τον ειδικό ερευνητή να μελετήσει σε βάθος την ιστορία του χωριού μας. Δυστυχώς δεν υπήρχαν πολλά γραπτά στοιχεία να με διευκολύνουν και να με βοηθήσουν στο δύσκολο αυτό έργο που ανέλαβα. Γυρίζοντας από σπίτι σε σπίτι με πληροφορητές όλους τους συγχωριανούς και ιδιαίτερα τους γεροντότερους έχω μαζέψει μαζί με στοιχεία από τα αρχεία της κοινότητας, του δημοτικού σχολείου, της εκκλησίας και από διάφορα συγγράμματα έφερα εις πέρας αυτή την εργασία μου…


Ο Θεόδωρος Σωτ. Καλογράνας γεννήθηκε στο Κεφαλόβρυσο Τρικάλων το 1947. Φοίτησε στο πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα της Εθνικής Ακαδημίας Σωματικής Αγωγής. Διορίστηκε καθηγητής στην μέση εκπαίδευση και ασχολήθηκε με την παράδοση διδάσκοντας παραδοσιακούς χορούς στα σχολεία που υπηρέτησε. Ταυτόχρονα οργάνωνε τμήματα με παραδοσιακούς χορούς σε πολλούς Συλλόγους, για τη συμμετοχή σε διάφορες εκδηλώσεις.
Είναι από τα ιδρυτικά μέλη του Λαογραφικού Ομίλου Κεφαλοβρύσου και υπήρξε υπεύθυνος στο σύλλογο για πολλά χρόνια με κύριο μέλημα την διάσωση και διάδοση της παράδοσης του χωριού.
Είναι παντρεμένος με την Κρυσταλία Γκουλιοπούλου και έχει δύο παιδιά, τον Σωτήρη, και την Αποστολία.

Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι τα βιβλία θα διανεμηθουν δωρεάν από τον δήμο Φαλώρειας σε όλους τους κατοίκους του Κεφαλοβρύσου.

Τετάρτη 19 Μαΐου 2010

ΑΞΕΧΑΣΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ: ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ



Ο Κάρολος Κουν του Ερρίκου, (Προύσα, 13 Σεπτεμβρίου 1908-14 Φεβρουαρίου 1987) ήταν κορυφαίος σκηνοθέτης του θεάτρου. Φοίτησε στη Ροβέρτειο Σχολή της Κωνσταντινούπολης και σπούδασε αισθητική στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης.


Το 1929 διορίστηκε καθηγητής αγγλικών στο Αμερικανικό Κολέγιο της Αθήνας. Η πρώτη του εμφάνιση ως σκηνοθέτη ήταν στο Τέλος του ταξιδιού του Σέριφ και με μαθητές του, από το κολέγιο, παρουσίασε έργα του Αριστοφάνη (Όρνιθες, Βάτραχοι, Κύκλωπας, Πλούτος) και του Σαίξπηρ (Όνειρο καλοκαιριάτικης νύχτας). Ίδρυσε τη Λαϊκή Σκηνή (1934-36) και συνεργάστηκε με διάφορους θιάσους (Κατερίνας, Κοτοπούλη, κ.ά.).


Το 1942 ίδρυσε το Θέατρο Τέχνης όπου και ανέβασε Ίψεν, Τζορτζ Μπέρναρντ Σω, Πιραντέλλο και μετά την απελευθέρωση για πρώτη φορά στην Ελλάδα Λόρκα, Τένεσι Ουίλιαμς, Μίλερ κ.ά. Επίσης το ίδιο έτος (1942) ίδρυσε τη Δραματική Σχολή του θεάτρου του, στην οποία μαθήτευσαν οι σημαντικότεροι σκηνοθέτες και ηθοποιοί της μεταπολεμικής γενιάς.



Οικονομικές όμως δυσχέρειες ανάγκασαν το Θέατρο Τέχνης να διαλυθεί (1949) το οποίο άνοιξε πάλι το 1954 σε μορφή κυκλικού θεάτρου. Τη περίοδο εκείνη (1950-53) ο Κουν συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο, σκηνοθετώντας Τσέχοφ (Ο θείος Βάνιας, Οι τρεις αδερφές), Πιραντέλο (Ερρίκος Δ΄), κ.λπ.


Με μαθητές της Δραματικής Σχολής του όταν συγκρότησε και πάλι το 1954 το Θέατρο Τέχνης, με τη μορφή κυκλικού θεάτρου, εκτός τους παλαιούς συγγραφείς ο Κουν παρουσίασε τα καινούργια ρεύματα του ξένου μεταπολεμικού θεάτρου (Μπρεχτ, Ιονέσκο, Μπέκετ, Πίντερ, Ντάριο Φο, Αραμπάλ κ.ά.) και παράλληλα παρουσίασε έργα πολλών νέων Ελλήνων προικισμένων συγγραφέων - Σεβαστίκογλου, Καμπανέλλη, Κεχαΐδη, Σκούρτη, Αναγνωστάκη και Ευθυμιάδη επιστρέφοντας σε έργα των αρχαίων τραγικών και του Αριστοφάνη.


Από το 1957 ανεβάζει αρχαίο δράμα, αρχικά στο θέατρό του παρουσίασε τον Πλούτο και το 1959 τους Όρνιθες του Αριστοφάνη, που θεωρήθηκε παράσταση-σκάνδαλο λόγω της πρωτοποριακής της μορφής, και στη συνέχεια στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, για να συνεχίσει στο "Θέατρο των Εθνών" του Παρισιού, Λονδίνο, Ζυρίχη, Μόναχο, Μόσχα, Λένινγκραντ, Βαρσοβία, Βενετία, Φεστιβάλ Βιέννης, Διεθνές θεατρικό Φεστιβάλ Βελιγραδίου, Ελληνική Εβδομάδα του Ντόρτμουντ, Φεστιβάλ Φλάνδρας και σκανδιναβικές πρωτεύουσες με τα έργα "Όρνιθες", "Πέρσες", "Επτά επί Θήβας", "Αχαρνής", "Οιδίπους Τύραννος", "Λυσιστράτη", "Βάκχες" και "Ειρήνη".


Επίσης, παρουσίασε έργα ξένων συγγραφέων, όπως των Ουάιλντερ (Μικρή μας πόλη), Σαρτρ (Κεκλεισμένων των θυρών), Πάτρικ (Αυγουστιάτικο φεγγάρι), Ουίλιαμς (Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι, Τριαντάφυλλο στο στήθος, Καλοκαίρι και καταχνιά), Μπρεχτ (Ο κύκλος με την κιμωλία, Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν), Ιονέσκο (Ρινόκερος), Μίλερ (Ο θάνατος του εμποράκου), Ο' Νιλ (Ο παγοπώλης έρχεται), Μπέκετ (Περιμένοντας τον Γκοντό), Πίντερ, Άλμπι, Αραμπάλ, Ζενέ, Βάις, κ.ά. Οι περισσότεροι μάλιστα απ' αυτούς τους συγγραφείς πρωτοπαρουσιάστηκαν στην Ελλάδα από το Θέατρο Τέχνης. Παράλληλα, σκηνοθέτησε έργα νέων Ελλήνων θεατρικών συγγραφέων, όπως των Καμπανέλλη, Κεχαΐδη, Σκούρτη, Σεβαστίκογλου, Αρμένη, Λ. Αναγνωστάκη (Η αυλή των θαυμάτων, Αγγέλα, Η πόλη, Βαβυλωνία, κ.λπ.).


Απ' τα έργα που σκηνοθέτησε τα τελευταία χρόνια ξεχωρίζουν: Το παιχνίδι της σφαγής του Ε. Ιονέσκο (1970-71), Τρωίλος και Χρυσηίδα του Σαίξπηρ (1972-73), Ο τρόμος και η αθλιότητα του Γ΄ Ράιχ του Μπ. Μπρεχτ (1974-75), Τρεις αδερφές του Α. Τσέχοφ (1975-76), Η αληθινή απολογία του Σωκράτη του Κ. Βάρναλη (1976-77), Ο αυτόχειρ του Ν. Έρντμαν (1977-78), Τα τέσσερα πόδια του τραπεζιού του Ι. Καμπανέλλη (1978-79), Δάφνες και Πικροδάφνες των Δ. Κεχαΐδη - Ε. Χαβιαρά (1979-80), Το σόι του Γ. Αρμένη (1980-81), Το Πιστοποιητικό του Ν. Έρντμαν (1981-82), Το Πανηγύρι του Δ. Κεχαΐδη (1982-83), Θαμμένο παιδί του Σ. Σέπαρντ (1983-84), Ούτε κρύο ούτε ζέστη του Φ. Κρετς (1984-85), Ριχάρδος Γ΄ του Σαίξπηρ (1985-86), Εσωτερικές φωνές του Ε. ντε Φιλίππο (1986-87). Το Θέατρο Τέχνης συμμετείχε σε πολλά ελληνικά (Αθηνών, Επιδαύρου, Φιλίππων κ.ά.) και ξένα (Λονδίνου, Παρισιού, Μονάχου, Βιέννης κ.ά.) φεστιβάλ.


Το 1984 το ελληνικό κράτος παραχώρησε έναν χώρο στην Πλάκα, για την ανέγερση του θεάτρου Κ. Κουν.


Τιμήθηκε με το παράσημο Φοίνικα, το Αργυρό Μετάλλιο της Ακαδημίας Αθηνών και το βραβείο Θεάτρου των Εθνών. Με τη διαθήκη του, που δημοσιεύτηκε λίγες μέρες μετά το θάνατό του τον Φεβρουάριο του 1987, κληροδότησε τον τίτλο Θέατρο Τέχνης στους Γ. Λαζάνη, Μ. Κουγιουμτζή και Γ. Αρμένη με την προτροπή να συνεχίσουν τη συνεργασία τους στο Θέατρο Τέχνης Κ. Κουν.


Έγραψε τις μελέτες "Η αρχαία τραγωδία-κωμωδία" και "Ο σκηνοθέτης και το αρχαίο δράμα". Υπήρξε γεγονός πως ως σκηνοθέτη τον Κουν απασχολούσε το σύγχρονο νεοελληνικό έργο, η νεοελληνική θεατρική παράσταση, το αρχαίο δράμα και το κλασσικό θέατρο σε σύγχρονη απόδοση.


Ο Κάρολος Κουν ήταν μόνιμος κάτοικος Αθηνών (οδό Λυκαβηττού) και μιλούσε επίσης αγγλικά, γαλλικά και γερμανικά.

Τετάρτη 12 Μαΐου 2010

Έξι ζωγραφικές διαδρομές στην «Alma»

ΕΓΚΑΙΝΙΑΖΕΤΑΙ Η ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ

Η γκαλερί σύγχρονης τέχνης «Alma», εγκαινιάζει την Παρασκευή 14 Μαίου (ώρα: 8:30 μ. μ.) την ομαδική έκθεση Έξι Ζωγραφικές Διαδρομές, με τη συμμετοχή έξι καταξιωμένων δημιουργών: Ζαχαρίας Αρβανίτης, Μιχάλης Αρφαράς, Γιάννης Βαλαβανίδης, Χρόνης Μπότσογλου, Τριαντάφυλλος Πατρασκίδης και Νίκος Χουλιαράς.

Τα αντιπροσωπευτικά έργα που παρουσιάζουν έρχονται να αποτυπώσουν την πολυμορφία των παραστατικών τάσεων, να ανιχνεύσουν μερικές από τις πιο ισχυρές εκφάνσεις της σύγχρονης ελληνικής τέχνης όπως αυτές διαμορφώθηκαν τις δεκαετίες του 1970 και 1980. Ένα δεύτερο στοιχείο που τους συνδέει είναι η παρουσία τους στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας όπου με υποδειγματικό ήθος και συγκροτημένη μέθοδο διδάσκουν την τέχνη, ανοίγοντας δρόμους μέσα από τους οποίους οι μαθητές τους θα αναζητήσουν νέες μορφές και εκφράσεις. Πρόκειται ωστόσο για καλλιτέχνες που κατόρθωσαν να διαχειριστούν και να ισορροπήσουν την ευθύνη της διδασκαλίας με την προσωπική τους παραγωγή.

Η γκαλερί «Alma» είναι ένας νέος χώρος τέχνης στα Τρίκαλα, που στοχεύει στην παρουσίαση και την προβολή της σύγχρονης ελληνικής τέχνης με τη διοργάνωση ατομικών και ομαδικών εκθέσεων, παλαιότερων αλλά και νεώτερων καλλιτεχνών. Η έκθεση Έξι Ζωγραφικές Διαδρομές είναι η δεύτερη έκθεση που πραγματοποιείται στον χώρο της γκαλερί, δίνοντας το στίγμα για την ποιότητα των επιλογών και τη σοβαρότητα των προθέσεών της.
Οι καλλιτέχνες θα παραστούν στα εγκαίνια.

Υπεύθυνη Γκαλερί: Μαρία Αλμπάνη